| Izglītība Latvijā | Homework.lv - līdzeklis cīņai ar nesekmību |
Projekta autori droši vien nekļūdīsies, sakot, ka nesekmība – mūžīgā problēma skolotājiem un skolu galvenā problēma kopumā. Par to daudz runā un piedāvā modernizēt skolu mācību programmas, piešķir skolēniem tiesības izvēlēties mācību priekšmetus. Kā tad Latvijas skolas cīnās ar nesekmību? Par nožēlu, plašu pielietojumu guvuši tikai divi problēmas risinājuma veidi:
1) skolēnu sadalījums ”spēcīgajās” un „vājajās” klasēs;
2) atkārtota mācību kursa apguve, t.i., otrs apmācības gads.
Pirmais risinājums paredz atvieglotu līmeņa apmācības programmu ar zemākām zināšanu prasībām. Šī risinājuma trūkums ir tāds, ka prasību līmeni var pazemināt bezgalīgi, ko skolēni paši ļoti labi apzinās. Rezultātā jautājums par zināšanu kvalitāti un nesekmības problēma paliek bez risinājuma, rezultāts izpaliek, mainās sekmīgas atzīmes kritēriji „vājajās” un „stiprajās” klasēs. Labākajam starp „vājajiem” tiek ielikta attiecīga atzīme un diferencēti tiek novērtēti pārējie skolēni.
Kā rāda prakse, otrais veids neattaisno sevi ne ekonomiski, ne psiholoģiski, ne pedagoģiski. Vairākumā gadījumu otrs apmācības gads nenāk par labu bērnam – viņš zaudē interesi par skolu un pārtrauc to apmeklēt. Svarīgi atzīmēt, ka augstāk minētais risinājums – mēģinājums glābt „grimstošu kuģi”. Bērns jau tiek apzīmogots ar „divnieku karaļa” zīmogu, viņam pazeminās pašnovērtējums un viņš neatgriezeniski zaudē interesi par mācību procesu. Šajā etapā vairs nav svarīgi – atstāj pedagoģiskā padome skolēnu uz otru gadu, vai pārceļ klasē ar atvieglotu programmu – neviens, ne otrs nestimulē bērnu mācīties.
Par nožēlu, nesekmības problēmas Latvijā ar katru gadu saasinās un svarīgu lomu tajā spēlē arī ārējie faktori, piemēram, sabiedrībā izglītība netiek pienācīgi novērtēta. Homework.lv projekta autori piedāvā veidu, kā cīnīties ar skolēnu nesekmību jau sākotnējos etapos. Acīm redzams, ka mācību materiālu skolēns pilnīgāk apgūst pildot mājasdarbus. Ja skolēns mājās neatgriezīsies pie skolā apgūtās tēmas, tad pēc neilga laika aizmirsīs nenostiprinātās zināšanas.
Iespējama situācija, ka skolēns nav izpratis skolā izskatīto materiālu un nevar izpildīt mājasdarbus. Ko viņam šādā gadījumā piedāvā skola? Faktiski neko. Jaunāko klašu skolnieks var vērsties pēc palīdzības pie vecākiem, taču vecāko klašu skolnieks paliek viens pret vienu ar mācību grāmatām un konspektiem. Skolnieks neizpilda mājasdarbus, jo nav sapratis apgūstamo materiālu. Nākamajā stundā tiek skatīta jauna tēma, kura bāzējas uz iepriekšējo un tādējādi skolnieka izredzes to apgūt ar katru reizi samazinās. Neizpratne pieaug un rezultāts nav aiz kalniem – tā ir nesekmība.
Portāls homework.lv – tā ir iespēja jaunā interaktīvā veidā izmantojot spēles elementus, izpildīt mājasdarbus. Tas ir mēģinājums ievirzīt mācību procesu pat reiz tik populāro sociālo portālu tīkla līmenī. Skolniekiem, kam ir grūtības ar mājasdarbu pildīšanu, tiek piedāvāts uzdevuma risināšanu „novelt” to uz citu pleciem. Šī procesa vienkāršība mudina bērnus iesaistīties spēlē. Taču reāli skolnieks „uz paplātes” nesaņem gatavu uzdevuma risināšanu. Tā, piemēram, matemātikā skolnieks var saņemt līdz 5 dažādiem uzdevuma risinājuma veidiem ar dažādām atbildēm. Bērnam nākas izdarīt izvēli un izsekot visiem risinājumu veidiem, lai konstatētu tajos kļūdas. Ar katra piedāvātā risinājuma veida autoru var sazināties un uzdot viņam jautājumus. Bieži skolnieki viens otram, daudz saprotamākā veidā nekā skolotājs, vai izskaidrot neskaidros momentus. Jāatzīmē, ka prasīt palīdzību anonīmā veidā ir mazāk traumējoši bērna pašnovērtējumam, ne kā izlūgties to atklātā veidā.
Skolnieks tādā veidā rod iespēju tikt skaidrībā ar uzdoto mājasdarbu, pat ja sākotnēji to nav izpratis un nav varējis uzsākt pildīšanu. Daudziem skolniekiem grūtības sagādā sacerējumu rakstīšana. Pietrūks ideju. Bieži labprātāk viņi kombinētu svešas tēzes, pievienojot tām savu atteikumu pret problēmu. Homework.lv – vislabākajā veidā izmanto šo ideju un piedāvā tāda veida alternatīvu palīdzību sacerējumu rakstīšanā.
Portāla darba pieredze rāda, ka skolnieki labprāt palīdz cits citam tieši ar idejām, tēzēm, citātiem, bet ne pilniem, pabeigtiem sacerējumiem. Mēs esam dzīli pārliecināti, ka pusaudžu maksimālisms atrodas pastāvīgā konfliktā ar klasisko izglītības sistēmu, kura nepiedāvā alternatīvu. Skolnieks, turklāt, apzinoties savu vājumu kādā no priekšmetiem, bieži vispār „nolaiž rokas”.
Kā ir rādījis laiks, spēcīgie skolnieki portālu arī uzskata par visai interesantu. Viņiem tiek piedāvāts pieņemt izaicinājumu un mēģināt atrisināt sarežģītākas pakāpes uzdevumus vai vecāko klašu uzdevumus. Jebkurā gadījumā skolnieks lielāku laiku velta mācību programmas apguvei, kas noteikti pozitīvāk ietekmē viņu attīstību un kopējo izglītības līmeni, ne kā stundām ilga pļāpāšana sociālo saitu iepazīšanās „čatos”.
Projekta autori tā arī nav spējuši atrast starptautiskajā Interneta tikla analogu piemēru – homework.lv, tāpēc mums ir grūti spriest par mūsu ideju realizācijas kvalitāti. Mēs, pirmkārt, daudz laika veltījām līdzsvaram, centāmies pievērst skolnieku uzmanību ar vienkāršību, vienlaicīgi iesaistot jaunā apmācības „laucinā” ar nosaukumu homework.lv. Būsim pateicīgi par Jūsu atsauksmēm, komentāriem , kritiku, piedāvājumiem.
Homework.lv autori
(Izteicām pateicību par raksta latviešu versijas sagatavošanu V.R.)
P.S.
Jums ir kaut kas sākams par izglītības problēmām? Rakstiet mums!
Jūsu piedāvājumi portāla Homework.lv uzlabošanai
Kā var aprēķināt kvadrātvienādojumus
Saisinātās reizināšanas formulas
Matemātikas aprēķināšanas formulas
Darbības ar saknēm
Laukumi un apjomi
Rīgas 37.vidusskolas Vēstnesis (fragments krievu valodā)
www.homework.lv - учись и помогай другим, пришкольная газета, март 2009
Raksti citos izdevumos par šo tēmu
“Подскажи решение”, Telegraf, Татьяна МАЖАН, [28.08.2008]
“Sēžu netā trešo dienu/nevaru uzrakstīt dzejoli par pienu”, Diena, Ieva Alberte, [27.05.2008]
“Домашние задания.lv”, Digital times, Виталий ПАРАФИНОВ [17.03.2008]
|
Mana piebilde par tematu "Homework.lv - līdzeklis cīņai ar nesekmību" |
|